مونتاژ و دمونتاژ و قیمت نصب و پیاده سازی انواع مدل های تاور کرین و آسانسور کارگاهی

نصب و مونتاژ تاور کرین bonyadmashin

یکی از مباحث مهم پس از خرید یا اجاره ی تاور کرین یا آسانسور کارگاهی، مربوط به مسئله ی مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین و آسانسور کارگاهی می باشد. هنگامی که متخصصین نصب تاورکرین و آسانسور کارگاهی وارد عمل شده و تصمیم به مونتاژ یا دمونتاژ دستگاه دارند لازم است که نکات ایمنی را رعایت کرده و تمام مراحل را با احتیاط تمام یکی پس از دیگری به مرحله اجرا درآورند. مونتاژ با سرهم کردن تاور کرین یا آسانسور کارگاهی در سایت و روی شالوده آغاز می شود. پیش از شروع به کار مونتاژ تاور کرین(جرثقیل برجی) و آسانسور کارگاهی می بایست به مواردی مانند قدرت باربرداری تاور کرین و تناژ آسانسور کارگاهی، قدرت مانور گردشی تاور کرین، قدرت حرکت کلی دستگاه و قدرت ارتفاع گیری انها توجه کرد که لازمه ی نصب اصولی و قانونمند تاور کرین و آسانسور کارگاهی است. در این مبحث ابتدا به نصب و مونتاژ و پیاده سازی تاور کرین پرداخته می شود و سپس  نصب و مونتاژ و دمونتاژ آسانسور کارگاهی توضیح داده خواهد شد برای کسب اطلاع در این زمینه مقاله ی زیر را دنبال کنید.

نصب و مونتاژ تاور کرین bonyadmashin

بنیادماشین مرکز خرید و فروش و اجاره تاور کرین افتخار ارائه انواع خدمات از جمله نصب و مونتاژ و دمونتاژ تاور کرین و آسانسور کارگاهی را در اقصی نقاط ایران داشته است با ما همراه باشید

09123045989

09363045989

02188696639

نکاتی که پیش از مونتاژ تاور کرین باید مورد توجه قرار داده شود:

  • ارسال نیروهای ماهر و خبره جهت مونتاژ تاور کرین که با قطعات و به کارگیری آنها آشنایی کامل دارند

  • میزان سرعت وزش باد و شرایط جوی فاکتور مهمی در مونتاژ ونصب محسوب می شود. حداکثر سرعت وزش باد هنگام مونتاژ می تواند تا 36 کیلومتر بر ساعت باشد

  • پیش از مونتاژ تاور کرین می بایست به ارتفاع دکل، طول مناسب فلش، ساختمان ها و برج های اطراف، خطوط انتقال برق، عدم تداخل شعاع عملیاتی تاور کرین با تاورهای اطراف توجه داشت

  • بهتر است کار مونتاژ تاورکرین در روزهای تعطیل و کم رفت و آمدصورت پذیرد

  • در محوطه ی کاری تاور کرین هیچ کس بدون هماهنگی وارد نشود و تاشعاع 20 متری، نوار اعلام خطر، کشیده شود

  • لازم است پیش از آغاز مونتاژ تاور کرین، تمامی قطعات با نهایت دقت بررسی شوند. سکشن ها می بایست فابریک و تولید یک کارخانه ی واحد باشند. برای مثال برخی سکشن ها چینی و برخی دیگر فرانسوی نباشند زیرا در صورت اختلاف هرچند جزیی، مشکلات عمده ای به بار خواهد آمد

  • سازه ی بالاست های پایه و توده های وزنی تاور کرین می بایست با مشخصات فنی درج شده در دفترچه ی مونتاژ مطابقت داشته و از جنس فلز، بتن یا مواد سیمانی باشند و درون یک جعبه ی فلزی درب دار جای گیرند

  • تمامی اجزا از جمله ریل ها می بایست مطابق قوانین تولیدکننده نصب و مونتاژ شوند. چفت و بست ریل ها متناسب با مصالح ساخت و ساز باشند

  • بین اتصالات ریلی، سیبی که حداکثر 2 میلی متر است قرار داده شود

  • با توجه به محاسبه ی انبساط ریلی، جداسازی اتصالات ریلی مشخص شوند

 نصب و مونتاژ تاور کرین bonyadmashin

شرکت تاور کرین بنیاد ماشین پیشتاز در مونتاژ و دمونتاژ تاور کرین آماده ی خدمات رسانی جهت نصب و پیاده سازی تاور کرین می باشد برای استفاده از خدمات، با این شرکت تماس بگیرید

09123045989

09363045989

02188696639

مراحل و فرایند مونتاژ و دمونتاژ تاور کرین

جهت شروع به کار مونتاژ ونصب تاور کرین لازم است یک تیم زبده و حرفه ای به برنامه ریزی همراه با نکات ایمنی لازم برای کار مونتاژ بپردازند. زمان مونتاژ و دمونتاژ و جابجایی قطعات تاورکرین می بایست دستورات حفاظتی و ایمنی جدی گرفته شود و تمام مراحل کاری با دقت کامل صورت گیرد زیرا در غیر این صورت حوادثی رخ خواهد داد که خسارت های مالی وجانی به همراه خواهد داشت. نیروهایی که کار مونتاژ و دمونتاژ را انجام می دهند لازم است که تمامی توصیه های درج شده در دفترچه راهنمای شرکت سازنده را مورد توجه قرار دهند. این توصیه ها می بایست با رهنمودهای متخصصین مونتاژ کننده، که به شکل کتبی ارائه می شوند همخوانی داشته باشند. دستورالعمل نوشته شده ی مسئولین مونتاژ می بایست دارای شرایط زیر باشد

  • نوع، مدل وبرند تاور کرین

  • تعداد، ابعاد، وجرم و موقعیت قطعات وزنه های تاور کرین

  • ارتفاعات نصب شده ی آغازین و انتهایی برحسب متر

  • مشخصات بارهای اولیه و پایانی مانند شکل، ابعاد، وزن و ترتیب چیدمان

  • تعداد انشعاب های کابل بالابر

  • معین کردن ولتاژ

  • برنامه ی مهاربندی زمان افزایش  از ارتفاع مجاز

 نصب و مونتاژ تاور کرین bonyadmashin

مونتاژ تاور کرین:

مونتاژ(assembly)، یعنی متصل کردن و سرهم کردن قطعه های صنعتی پیش ساخته و این فرایند بامونتاژ پایه ی تاور کرین و فونداسیون آغاز می شود و به علت اهمیت پایه ی تاور کرین این بخش از آهن آلات بسیار مستحکم ساخته می شود. همچنین نسبت به درخواست کارفرما می توان پایه را به شکل ثابت، متحرک یا بر روی کالسکه ی آن نصب کرد که معمولا پایه ی تاور کرین را بر روی فنداسیون بتنی و به شکل ثابت نصب می کنند. در یک حالت دیگر پایه را روی کالسکه تاور کرین متصل کرده سپس کالسکه را توسط وزنه هایی از جنس بتن در جای خود ثابت می کنند. اگر نوع پروژه نیاز به جابجا شدن تاور کرین هنگام انجام کار داشته باشد پایه را روی ریل متحرک نصب می کنند. برای ایجاد شرایط پایدار قبل از آغاز مونتاژ تاور کرین موارد زیر باید انجام پذیرند:

  • خاک پایه ی بنا بررسی شود

  • سازه ی بالاست های پایه و توده های وزنی می بایست با مشخصات فنی دفترچه مونتاژ از جنس فلز، بتن یا مواد سیمانی باشد

  • توده های وزنی و بالاست ها ی سیمانی با علامت های خوانا مشخص و ثابت شوند که نشان دهنده ی جرم آن خاک می باشد. و لازم است با هر بار مونتاژ تاور کرین، توده ی وزنی مورد استفاده تایید شود

  • ساخت اصولی لنگرها و ثبات و تحکیم آنها

  • محاسبه، طراحی وساخت پایه هایی که به صورت مناسب گاز را به زمین انتقال می دهند

  • ریل ها و مابقی اجزا مطابق مقررات شرکت سازنده نصب شوند و چفت وبست ریل ها با مصالح سازه ای که از آن ها پشتیبانی می کند مطابقت داشته باشد

  • پس از انجام وبررسی این مراحل نوبت به نصب سکشن اصلی تاور کرین می رسد

نصب و مونتاژ تاور کرین bonyadmashin

نصب سکشن یا قطعات ارتفاعی تاور کرین

یکی از روش های مونتاژ تاور کرین این است که ابتدا در ارتفاع پایین تاور کرین را مونتاژ کرده و به محل نصب منتقل می کنند سپس به مرور با اضافه کردن سکشن به افزایش ارتفاع مورد نیاز می پردازند. در این حالت هرچه سازه رشد کند به سکشن های تاور کرین یا جرثقیل برجی نیز اضافه می شود.

در روند مونتاژ تاور کرین پس از مونتاژ پایه، مقطع اول که به آن سکشن مادر نیز اطلاق می شود( علت این نام گذاری به خاطر اندازه ی بزرگتر و قوی تر این قطعه می باشد) با قطرهایی که آن را به پایه و بالاست متصل می کنند قرار داده می شود این کار توسط جرثقیل متحرک و با پین انجام می شود. در این مرحله باید درجه انحراف عمودی تاور کرین تحت کنترل باشد زیرا عدم توجه به این نکته ی مهم باعث می شود تاور کرین تا ارتفاع نهایی کج باشد. افزودن سکشن ها تا ارتفاع مورد نظر ادامه خواهد داشت سپس اسلایدی بالای این مقطع نصب می شود.  در مرحله بعد محور و کانتر جیب متصل می شوند و قطعات جدید با کمک تیر تاور کرین تا ارتفاع لازم نصب می شوند پس از مونتاژ چرخ و بالاست پایه، تجهیزات بالا رونده،تجهیزات هیدرولیکی و پشتیبانی مهیا می شوند. این بخشها در قسمت پایه ی تاور کرین متصل می شوند. پس از رسیدن تاور کرین به ارتفاع لازم زمان نصب گردان تاور فرا می رسد. این قطعه دارای دو بخش است بخش ثابت که زیر گردان نام دارد ودر واقع پیش از مونتاژ گردان نصب می شود بخش متحرک که گردان نامیده می شود و سنگین ترین قطعه در تاور کرین یا جرثقیل برجی است. بخش های چرخشی مانند خط چرخشی، کابین، سر تاور کرین و بخش بالارونده مونتاژ شده وبه تاور کرین افزوده می شوند. پس از نصب زیرگردان وگردان، کله قندی با 4 پین به گردان اتصال پیدا می کند.

کنفلش یا بازوی تعادل توسط پین به گردان متصل شده سپس بازو نصب می شود و کابلها و بازوی مهاری به کله قندی اتصال پیدا می کنند. پس از مونتاژ تمام این قطعات کنفلش آمادگی کافی برای نصب وزنه های بتنی را داراست. در این مرحله وارد نصب فلش یا بازوی عامل که وظیفه ی بار برداری را بر عهده دارد،می شویم. این بخش نیز به گردان و کابلهای مهاری آن به کله قندی وصل می شوند. قطغات فلش ابتدا مونتاژ و با جرثقیل ماشینی بالا برده می شوند و به صورت یکجا بر گردان نصب می شوند. در این بخش مونتاژ تاور کرین به پایان می رسد و زمان اتصال قطعات جانبی مثل شاریوت و تابلو برق می باشد.

با گذر زمان وارتقای سیستم های مونتاژ تاور کرین یا جرثقیل برجی، این عملیات سریع، راحت و ساده تر شده در نتیجه هزینه ها نیز کاهش پیدا کرده است. مونتاژ تمام قطعات با اتصال سریع انجام شده و نیاز به تراز ندارند. سیستمهای بالا رونده به وسیله ی فرمان هیدرولیک کنترل شده و اپراتور کار خود را از سکوی ایمن و محکم به انجام می رساند.

 

نکاتی که باید برای حفظ ایمنی در مونتاژ و دمونتاژ تاور کرین رعایت کرد

 جهت استفاده بهینه از تاور کرین، میزان تحمل مورد قبول در نصب اولیه ی مسیرهای مستقیم و افقی به صورت زیر تعریف می شود:

  •  تراز طولی:نباید سطح انتقال خط ریلی، بی نظمی بیشتر از 1000/1 عرض از مسیر، داشته باشد

  • تراز عرض:اختلاف ارتفاع بین دو خط ریلنباید بیشتر از 1000/1 از عرض مسیر باشد

  • سر هر ریل باید میان دو صفحه ی عمودی، موازی بوده و جدا کردن آن برابر با عرض اسمی بیان شده به علاوه 5 میلی متر باشد

  • شیب اتصالات ریلی، حداکثر 2 میلی متر باشد

  • جدا کردن اتصالات ریلی، با در نظر گرفتن انبساط ریلی مشخص شوذ

  • تراز عرضی کف هر ریل نسبت به سطح تراز افقی، حداکثر 1000/3 تعیین شود

  • وضعیت مسیر انتقال دهنده: سطح صاف سر هر ریل باید با سطح تقارن همان محور متناسب باشد

  • تاور کرین های چرخشی برای در امان بودن از وزش باد و عدم لرزش، باید از تجهیزات ایمنی کافی برخوردار باشند 

دمونتاژ تاور کرین

پس از پایان فرایند ساخت و ساز و اتمام کار پروژه زمان جداسازی و باز کردن تاور کرین فرا می رسد. کارشناسان باید به شرایط و خطرات احتمالی هنگام دمونتاژ تاور کرین آگاهی کافی داشته باشند و پرسنلی ماهر و مناسب برای انجام این کار انتخاب شود که متخصص کار دمونتاژ بوده، مسلط به شرایط کاری و نکات ایمنی باشد. ناظر باتوجه به ارتفاع و شعاع کاری از جرثقیل پشتیبانی کمک در یافت کند و با استفاده از جرثقیل به پیاده سازی سکشن ها بپردازد. با کمک کابل بالابر تاور کرین، پاس ایجاد شده و زمینه ی برداشتن بالاست هوایی ایجاد می شود. در مرحله ی بعد کوپه و کابل های بالابر حذف می شوند تا تیر از آنها رها شده، سپس با کابل بلند کننده بین تیر وبرج متحرک پاس هایی ساخته می شود. جرثقیل کمک می کند تا بتوان قلم را در نقطه هایی که باعث ایجاد تعادل این قطعه می شود، قفل کرد و با بلند کردن تاور کرین تنش را کاهش داد سپس با توجه به طول قلم می بایست بالاست ها حذف شوند. پیچ های اتصال بعد از برداشتن برجک در بخش فوقانی، برداشته می شوند و آماده ی انتقال به سطح زمین می شوند بعد با توجه به ظرفیت لازم می توان بخش های مختلف تاور کرین را برداشت. مرحله ی بعدپمپ هیدرولیک و داربست از درون دستگاه خارج شده سپس صندلی یا کابین برداشته می شود. وزنه های پایه حذف شده و در انتها کار، ارزیابی شده و گزارشی از پایان کار تهیه می شود.

نصب و مونتاژ تاور کرین bonyadmashin

نصب آسانسور کارگاهی

تغییرات تکنولوژیک و رو به رشد ابزار و ماشین آلات مختلف ساختمانی قدرت بهره برداری و استفاده بهینه از وقت و منابع اقتصادی و انسانی را ایجاد نموده است با به کارگیری فناوری های نوین، چشم اندازهای متفاوتی در زمینه صنعت و ساختمان سازی پیش روی بشرقرار دارد. آسانسور کارگاهی یکی از این تجهیزات است که فرایند حمل بار و افراد را بسیار آسان و سریع نموده است. شرکت های سازنده آسانسور کارگاهی تمامی شرایط و قوانین لازم جهت نصب و بهره برداری از آسانسور را در کاتالوگ و دفترچه راهنمای آسانسور کارگاهی ثبت نموده و در اختیار شرکت تجاری قرار می دهند و مونتاژکاران، زمان نصب آسانسور کارگاهی می بایست مطابق راهنمای دفترچه اقدام به نصب و مونتاژ آسانسور کارگاهی نمایند. قطعا هر نوع آسانسور کارگاهی قوانین نصب و بهره برداری مختص به خود را داراست. بخشهای مختلف آسانسور کارگاهی عبارتند از:

  • پایه تثبیت آسانسور کارگاهی

  • سکشن های ارتفاعی آسانسور کارگاهی

  • کابین آسانسور کارگاهی

  • موتور و گیربکس آسانسور کارگاهی

  • سیستم پاراشوت آسانسور کارگاهی

  • تابلو برق آسانسور کارگاهی و...

روش های مختلف نصب و مونتاژ آسانسور کارگاهی

 برای نصب آسانسور کارگاهی دو روش به کاربرده می شود:

  • نصب و مونتاژ به وسیله تاور کرین: در سازه هایی که تاور کرین یا جرثقیل برجی در کنار سازه مشغول به عملیات کاری می باشد، میتوان با استفاده از تاور کرین موجود به نصب آسانسور پرداخت بدین صورت که ابتدا پایه تثبیت و سپس مابقی اجزا به کمک تاور کرین در پروژه نصب می شوند که زمان نصب این روش کوتاه  و سرعت نصب بالاست

  • نصب و مونتاژ توسط خود آسانسور کارگاهی( خود مونتاژ شونده): در سازه هایی که تاور کرین وجود ندارد متخصص نصاب ابتدا پایه تثبیت و کابین را نصب کرده و پس از وصل نمودن برق آسانسور کارگاهی با کمک وینچ امدادی به دستگاه قدرت خود مونتاژ شونده می دهد این روش زمان بیشتر و نصب طولانی تری خواهد داشت.

 مراحل مونتاژ سکش ها با تاور کرین یا جرثقیل صورت می گیرد و با ابزاری به نام شاهین خود مونتاژ به روش دستی به وسیله ی لاجرز( تیفور) قابلیت مونتاژ دارد.

نصب آسانسور کارگاهی bonyadmshin

مقدمات و مراحل نصب آسانسور کارگاهی

 جهت نصب آسانسور کارگاهی ابتدا باید مقدمات لازم برای نصب ایمن صورت گیرد تا از هرگونه رخداد غیر منتظره که در کار اختلال ایجاد می کند جلوگیری شود

1- در گام نخست می بایست مکانی را که آسانسور در آن قرار خواهد گرفت را کنترل نمود و نکات زیر به دقت مورد بررسی قرار بگیرد

  • فونداسیون محل جایگیری آسانسور کارگاهی

  • محل قرار گرفتن کابین آسانسور کارگاهی

  • محل مهارگیری و روش استفاده از آسانسور در آن محل

2- ایجاد سطحی صاف و فونداسیونی با ضخامت حداقل 20 سانتی متر

3- استقرار پایه تثبیت آسانسور کارگاهی در فونداسیون و محکم نمودن پایه تثبیت با رول بولت ها در فونداسیون همچنین روی فونداسیون باید 4 عدد پلیت 40*40*1 قرار گیرد

4- نصب تعدادی سکشن ارتفاعی بر پایه تثبیت و محکم نمودن پیچ و مهره ی سکشن ها

5- نصب آسانسور کارگاهی با کمک تاور کرین یا جرثقیل و حفظ فاصله بین دیواره و درب کابین(20-15 سانتی متر)

6- کنترل آسانسور کارگاهی از نظر تراز یا شاقول بودن جهت جلوگیری از انحراف و پیچیدگی

7- پس از اطمینان از تراز بودن آسانسور به نصب موتور و گیربکسها وراه اندازی برق آسانسور با فیوز 63 یا 100 آمپر

8- اضافه کردن چندسکشن جدید بر روی سکشن های قبلی

9- نصب نخستین کابل گیر بر روی سکشن ها

10- بستن کمربند یا آنکاراژ کردن از سکشن 4 یا 5 به دیوار سازه بدین صورت که سکشن ها و کابین نسبت به دیواره ی سازه هم راستا بوده و انحنا نداشته باشند. درزمان کمربندگیری می بایست دستک ها از ناودانی شماره 10 یا 12 استفاده شود و نبشی های به کاربرده شده جهت خرپا باید شماره 5 یا 6 باشند. اگر اسکلت سازه فلزی باشد مهار زدن آسانتر است اما در سازه ی بتنی می بایست در محل نشست بازوها، پلیت رولبولت شود (30*30*1 سانتی متر) پس از اتصال اولین کمربند، بستن هر 6 متر یک کمربند نیاز است

11- راه اندازی تابلو برق و آماده کردن آسانسور برای حرکت

12- نصب سکشن و کمربند تا ارتفاع مورد نیاز سازه

13- انتهای آخرین سکشن ارتفاعی استوپر مکانیکی حدبالا برای جلوگیری از سقوط احتمالی آسانسور کارگاهی نصب می شود سپس قطع کننده انتها و قطع کننده پایین آسانسور متصل می شود

14- بستن و تنظیم میکرو سوئیچ ها، قرار گیری فنرهای زیر کابین و بستن هند ریل های بالای کابین آسانسور کارگاهی

15- در آخر کابلگیرها مونتاژ شده، پیچ و مهره ی سکشن ها محکم و دنده ها گریس کاری می شوند و رولیک ها با دقت هرچه تمام تنظیم شده، میکرو سوئیچ ها کنترل می شوند، جوش های کمربندهای مهار کننده بررسی شده، اقدام به تست پاراشوت آسانسور کارگاهی می شود و پس از تست پاراشوت این سیستم به وضعیت قبل برگردانده می شود و میکرو سوئیچ های تناژ آسانسور بررسی می شوند.

 نصب آسانسور کارگاهی bonyadmashin

قیمت و هزینه نصب آسانسور کارگاهی

در خصوص قیمت نصب و راه اندازی آسانسور کارگاهی می توان یادآور شد که فاکتورهای متعددی در تعیین قیمت دخیل هستند که در ادامه به بخشی از آنها اشاره می شود

  • روش نصب و مونتاژتوسط تاور کرین یا روش خود مونتاژ آسانسور کارگاهی

  • میزان ارتفاع گیری آسانسور کارگاهی

  • جایگذاری آسانسورکارگاهی در کنار سازه و سختی همراستا کردن آسانسور با سازه

 تعمیرات و نگهداری آسانسور کارگاهی پس از نصب

 آسانسور کارگاهی وسیله ای ایمن جهت حمل و جابجایی محموله های باری در سازه محسوب می شود این دستگاه به عنوان بهترین پشتیبان برای انجام عملیات کاری، مانند هر ماشین دیگر نیاز به بازرسی و چکاپ دقیق دارد و به دلیل کارکرد پی در پی در سازه نیاز به تعمیر سرویس و نگهداری دارد در ادامه برخی از مهمترین مواردی که نیاز به سرویس و نگهداری آسانسور کارگاهی را الزامی می نماید بیان می شود:

  • ایجاد سر و صدا هنگام حرکت آسانسور کارگاهی

  • ایجاد لرزش زمان حرکت

  • اختلال در حرکت نرم آسانسور کارگاهی

  • قطع و وصل شدن برق آسانسور کارگاهی و...

آسانسور کارگاهی به صورت هفتگی و ماهیانه نیاز به آچار کشی، روانکاری، گریس کاری رولیک ها و بلبرینگ ها، محکم نمودن اتصالات سکشن ها و دنده ی شانه ای، بازرسی ترمزها، سوئیچ ها و مگنتها، کنترل سیستم پاراشوت دارد.  پس از کنترل این موارد چک لیستی از موارد برداشته شده و ثبت می گردد تا راهنمای مراحل بعدی کار آسانسورکارگاهی باشد.

 جهت بهره مند شدن از مزایای تاور کرین و آسانسور کارگاهی بنیاد ماشین مانند خرید، اجاره، مونتاژ و دمونتاژ

تاور کرین و آسانسور کارگاهی کافی است با شماره تلفن های زیر تماس برقرار نمایید

09123045989

09363045989

02188696639

مطالب مرتبط:

خرید و فروش تاور کرین بنیاد ماشین
خرید و فروش آسانسور کارگاهی بنیاد ماشین
اجاره تاور کرین بنیاد ماشین
خرید و فروش تاور کرین خرید و فروش آسانسور کارگاهی اجاره تاور کرین
تماس برای خرید و اجاره